آیا عدم کتابت حدیث دلیلی بر عدم حجیت آن است؟

▪️آیا عدم کتابت حدیث دلیلی بر عدم حجیت آن است؟
➖بی شک خیر، زیرا:

اولا: طُرُق نقل دلیل فقط کتابت و نوشتن نیست، بلکه حفظ کردن و نقل کردن و فهمیدن (تفهم)، از طرق نقل دلائل محسوب می شوند.

دوم: شرط نیست هر چیزی که نوشته نشد، به آن عمل هم نشود. حال قرآن در سینه ی بسیاری از نابینایان قرار دارد و آن را کاملا حفظ کرده اند_با وجود اینکه بسیاری از آنان برای یک لحظه هم قرآن را به صورت مکتوب ندیده اند_ و فقط آن را از طریق شنیدن حفظ کرده اند.

سوم: شرط نیست هر چیزی که مکتوب باشد، محفوظ هم باشد و یک دلیل قوی محسوب شود. اینک "تورات و انجیل" مکتوب هستند، آیا کسی می تواند به انجیل استناد کند به خاطر اینکه مکتوب است؟

چهارم: هنگامی که خداوند متعال قرآن را به واسطه ی "جبرئیل" بر پیامبر  ﷺ نازل فرمودند، در آن هنگام قرآن مکتوب نبود! آیا پیامبر خدا به حجت اینکه قرآن به صورت مکتوب بر ایشان نازل نشده است قرآن را رد و انکار کرد؟

پنجم: نزد هر انسان خردمندی واضح و آشکار است که حفظ کردن خیلی قوی تر و مورد اعتمادتر از نوشتن و کتابت است، زیرا حفظیات را نمی توان تحریف (دستکاری) کرد، ولی نوشتن در معرض گم شدن و از بین رفتن و تحریف قرار دارد.

ششم: آن چیزی که در نقل و اخذ یک خبر قابل اهمیت است، عبارت است از عدالت و راستگویی راوی (روایت کننده، ناقل خبر). هنگامی که خبری به ما می رسد، ما در مورد راستگو بودن و دروغگو بودن راوی تحقیق می کنیم. اگر راستگو بود، خبرش را دریافت می کنیم، ولی اگر دروغگو بود، خبرش را رد می کنیم هر چند که مکتوب هم باشد و ده نسخه از آن کپی شده باشد. پس عدالت راوی مورد توجه قرار می گیرد، نه نوشتن و کتابت.

هفتم: اعراب قدیم کاملا به حفظ کردن متکی بودند، و هر چیزی را حفظ می کردند، و توانایی شگفت انگیزی در حفظ کردن داشتند، به همین دلیل به کتابت و نوشتن اهمیت نمی دادند.

هشتم: از همه مهمتر، این که می گویند: "سنت (در زمان حیات پیامبر ﷺ) نوشته نشده است"، یک ادعای باطل است. به یاری خدا در مطالب بعدی اثبات می کنیم که بخشی از سنت حتی در زمان حیات پیامبر خدا ﷺ نوشته شده است.


به قلم: ا. کامران عمر


🔘-مؤسسه آستانه

JOin 🔜  @astanaorganization

4/14/2021 9:26:01 PM

دسته بندی نوشته

12