▪️بخاری کیست؟

▪️بخاری کیست؟

نامش "محمد بن اسماعیل بن ابراهیم" است، در سال 124 هجری قمری، در ماه شوال، و در روز جمعه، در یکی از شهرهای ازبکستان؛ بنام بخارا، به دنیا آمد.

امام بخاری در یک خانواده ی علم دوست به دنیا آمد، پدرش یکی از محدثان بزرگ بخارا بود. امام بخاری در کودکی پدرش را از دست داد، ولی با وجود این، پدرش ثروت حلالی را برای او به جای گذاشت که در هنگام وفاتش می فرمود: یک درهم حرام در ثروت من وجود ندارد.

بخاری درکورکی چشمانش را از دست داده بود، به همین خاطر هر شب مادرش با چشمانی پر از اشک، شکایت نارحتی و حال فرزند خویش را با دعا به بارگاه پروردگار می رساند. به همین خاطر شبی، محبوب خدا؛ ابراهیم (علیه السلام) را در خواب می بیند، به مادر بخاری می گوید: خداوند به خاطر کثرت دعا و اشک هایت، بینایی چشمان فرزندت را بازگرداند. سپس بینایی به چشمان بخاری بازگشت.

در قرن سوم هجری، که یکی از قرون طلایی اسلام است، بزرگ می شود. بخاری در مورد خودش می فرماید: هنگامی که 11 ساله بودم، علاقه ی حفظ حدیث در دلم تثبیت شد.

جدا از اینکه بخاری در یک خانواده ی علم دوست بزرگ شده بود، در سن 16 سالگی آموختن علوم شرعی و فقه و حدیث و ... و همچنین سفر از این شهر به آن شهر را برای یادگیری علوم دینی، آغاز نمود.

ابتدا در شهر خودش، و در نزد علمای محدث آنجا، آموختن را آغاز کرد، سپس سفر های پی در پی و فراوان را شروع کرد. امام بخاری از حدود «1030» عالم محدث، حدیث را دریافت کرده است، به همین خاطر تعداد احادیثی که روایت کرده است، به «600» هزار حدیث می رسد. اما حدود «7000» هزار حدیث را در کتابش نوشته است، و این به خاطر سختی شروط بخاری در دریافت حدیث است.

امام بخاری حافظه ای قوی و اعجاب برانگیز داشته است. فقط با یک بار شنیدن مطلب، آن را حفظ می کرد. هنگامی که به مجالس دروس حدیث می رفت، دوستان بخاری احادیث را می نوشتند، ولی بخاری فقط با یک بار شنیدن آن را حفظ می کرد، و همین باعث شد که بخاری را نارحت کنند، او هم به آنان گفت: هر چه را که نوشته اید بیاورید. یکی از آنان می گوید: همه را بدون کم و کاست و زیادت بازگو کرد، تا به حدود «500» هزار حدیث رسید.
سپس به آنان فرمود: شما فکر می کنید من در هنگام رفتن به نزد اساتید و شرکت در مجالس درس و سفر کردن، فرصت هایم را از دست می دهم؟!
بدین مفهوم که کوچک و بزرگ مسائل را مد نظر داشت.


🔘-مؤسسه آستانه

JOin 🔜  @astanaorganization

4/15/2021 12:09:26 AM

دسته بندی نوشته

12