صفحات طلایی تراث (1)

▪️صفحات طلایی تراث (1)

گواهی غربی ها بر عظمت علم حدیث شناسی

خاورشناس یهودیِ کینه توز نسبت به اسلام؛ "مرجلیوس" می گوید: «مسلمانان حق دارند که به علم حدیث شناسی شان افتخار کنند».
(Lectures on Arabic Historians. 1930، ص20).

مورخ لبنانی مسیحی؛ "احمد رستم"، کتابی را تحت عنوان "مصطلح التاریخ" نوشت، که در کتابت آن از طریقه ی علمای محدث پیروی کرده است. در تلاش هایش برای نوشتن تاریخ، شگفت زدگی خود را نسبت به "قاضی عیاض" اعلام می کند، و در مقدمه ی کتابش می گوید: «اولین کسانی که نقد و بازنگری را برگرداندند و تاریخ را مرتب کردند، عالمان دین اسلام بودند».

"شیخ مصطفی صبری" در کتاب "موقف العقل و العلم و العالم"، از دانشمند آلمانی؛ "أشبره نکر" نقل می کند که می گوید: جهان امتی مانند مسلمانان را به خود ندیده است و نخواهد دید، و به دلیل ابداع "علم رجال" توانستند درباره ی زندگی نیم میلیون نفر تحقیق کنند.


نویسنده ی انگلستانی؛ "برنارد لویس" در کتاب "اسلام در تاریخ" می گوید: «از همان ابتدا، علمای اسلام خطر گواهی دروغین وطُرُق و مناهج منحرف را احساس کردند، به همین خاطر علمی را برای نقد احادیث و تراث ابدع کردند، که آن علم، علم حدیث شناسی است. در حالی که تحقیقات نوین، وجود تفاوت پیاپی را در سنجش و دقت روایات قدیمی اثبات کرده اند، مشاهده می کنیم که جستوجوی دقیق علم حدیث شناسی و اهمیت دادن به سلسله ی رُوات و روایت و جمع آوری احادیث و حفظ آنها، هنر و پیشرفت بی نظیری را به تاریخ عربی در قرون وسطی بخشیده است. 

اینها و چندین گواهیِ دیگر افراد متخصص بر عظمت علم حدیث شناسی در دسترس است، با وجود اینکه مسلمان هم نبوده اند. با وجود اینکه ارزش و اهمیت و عظمت علم حدیث شناسی نیازی به این ندارد که یک فرد غربی برای آن گواهی بدهد، و اگر گواهی آنان نیز وجود نداشته باشد باز هم به این علم افتخار می کنیم، اما بر مبنای «وَ شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ أَهْلِها» گواهی و شهادت غربی ها و خاورشناسان که مسلمان نیستند، و با دقت درباره ی این علم تحقیق کرده اند، ارزش خودش را دارد. لذا این پاسخ خوبی است برای بنام روشنفکران امروزی که شگفت زده ی خاورشناسان و غربی ها هستند، و با افتخار علم حدیث را نقد می کنند، و آن را از زمره ی علوم به شمار نمی آورند، و مورد تمسخر قرار می دهند.

🔘-مؤسسه آستانه
JOin 🔜  @astanaorganization

4/25/2021 10:30:27 PM

دسته بندی نوشته

12