آیا خداوند در قرآن به "ولید بن مغیره" می فرماید زنا زاده؟

▪️آیا خداوند در قرآن به "ولید بن مغیره" می فرماید زنا زاده؟

تصحیح خطای بسیاری از تفاسیر کُردی

خداوند می فرماید:
عُتُلٍّ بَعْدَ ذَٰلِكَ زَنِيمٍ، سوره ی القلم، آیه ی 13، ترجمه: بدخو، سپس خرابکار و اهل شر.
تعداد زیادی از تفاسیر کُردی در بیان مفهوم این آیه به خطا رفته اند، از جمله این تفاسیر: تفسیر م. عثمان عبدالعزیز و تفسیر رامان و رِبَر (رهبر) و روان و آسان و سناهی و توحید، که برای کلمه ی "زنیم" مفاهیمی از قبیل: کسی که پدرش معلوم نیست، زنا زاده و نا کس بچه و ولد الزنا بکار برده اند.


معنی آیه:
ابن کثیر در مورد معنای این آیه می فرماید: 
"أن الزنيم هو : المشهور بالشر ، الذي يعرف به من بين الناس"، ترجمه: کسی که به خرابکار و اهل شر مشهور است، و در میان مردم نیز به همان خصلت شناخته شود.

با وجود این، افراد بسیاری این شبهه را ترویج می دهند (که فلانی در قرآن زنا زاده خطاب شده است)، در حالی که هیچ اصل و اساسی ندارد و به کلی دروغ است، و متن این قصه در هیچکدام از کتب حدیث وجود ندارد، و هیچ کدام از مفسرین قدیم از جمله: امام ابن ابی حاتم و طبری و ابن کثیر و بغوی به آن اشاره نکرده اند، بلکه تنها در تفسیر زمخشری و صابونی بدون وجود هیچ سندی برای این قصه، بیان شده است. 
پس یک داستان دروغین و بی اساس است، متن داستان این است: 

"روي أن الآية لما نزلت جاء الوليد إلى أمه فقال لها: إن محمدا وصفني بتسع صفات، كلها ظاهرة في اعرفها غير التاسع منها يريد أنه {زنيم} فإن لم تصدقيني ضربت عنقك بالسيف، فقال له: إن أباك كان عنينا أي لا يستطيع معاشرة النساء فخفت على المال فمكنت راعيا من نفسي فأنت ابن ذلك الراعي"، اخرجه الصابوني في صفوة التفاسیر

ترجمه: روایت شده زمانی که این آیه نازل شد، ولید نزد مادرش آمد و به او گفت: محمد مرا به 9 صفت توصیف کرده است، همه ی این صفات در من پدیدار است و به آنها آگاهم، به جز صفت نُهُم که "زنیم" است، اگر این هم راست باشد گردنت را با شمشیر می زنم، مادرش گفت: پدرت توانایی همبستری با زنان را نداشت، من هم به خاطر ترس (از دست رفتن) مال و ثروت پدرت، با چوپانی زنا کردم، تو هم پسر آن چوپان هستی.


شیخ محدث؛ شیخ خالد حایک در مورد آن می گوید: 
"فلا يصح أن هذه الآية نزلت في الوليد بن المغيرة، والقصة التي فيها أن أمّه اعترفت بأنها زنت وولدته مكذوبة!! "
ترجمه: نازل شدن این آیه درباره ی ولید بن مغیره صحت ندارد، و آن قصه ای که در مورد اعتراف مادرش وارد شده که به زنا کردن اعتراف کرده است، دروغ است.

پس قرآن در مورد هیچ کسی بدین شیوه، چیزی نفرموده است، و چیزی که در این مورد روایت شده دروغ و کذب است.


به قلم: رِکان دلاور


🔘-مؤسسه آستانه

JOin 🔜  @astanaorganization

4/25/2021 10:39:34 PM

دسته بندی نوشته

12