کتابت حدیث در عصر پیامبر (ﷺ)

▪️کتابت حدیث در عصر پیامبر (ﷺ)

بنابر ادعای منکران حدیث، آیا این حقیقت دارد که احادیث 200 سال بعد از وفات پیامبر (ﷺ) نوشته شده اند؟ 

_ در ابتدا، لازم است بگوییم: فرضا حدیث در ابتدا نوشته نشده، حالا این هرگز دستاویزی برای عدم حجیت حدیث و قرار ندادن آن به عنوان منبع و مأخذ دین در کنار قرآن، نیست، به دلیل اینکه کتابت یکی از طرق نقل علم و دانش است، نه اینکه تنها طریق نقل علم و دانش باشد. و اعراب در اوایل آغاز اسلام  ملتی بودند که به قدرت یادگیری فراوان و حافظه ی قوی، شهرت داشتند. 
نقل اشعار جاهلی قبل از اسلام، و خصوصا "المعلقات السبع"، بهترین دلیلی است بر این موضوع. هنگامی که اعراب توانسته اند شعری را با نقل و دریافت از یکدیگر تا هنگام نوشتن آن حفظ کنند که 100 بیت دارد، آیا نمی توانند احادیث پیامبر (ﷺ) را حفظ کنند؟ در حالی که احادیث پیامبر (ﷺ) کوتاه و مختصر و «جوامع الکلم» بودند، و تعداد کمی از احادیث طولانی هستند. 


دلایلی مبنی بر نوشتن احادیث در عصر پیامبر (ﷺ):

_ عبدالله بن عمرو بن عاص می فرماید: هر چیزی را که از پیامبر (ﷺ) می شنیدم، برای حفظ کردن آن را می نوشتم، ولی قریش من را از این کار منع کردند و گفتند: چگونه تو هر چیزی را می نویسی، در حالی که پیامبر (ﷺ) بشر است، و در حالت عصبانیت و خرسندی سخن می گوید. عبدالله می فرماید: من هم از نوشتن دست برداشتم، و سپس این موضوع را برای پیامبر (ﷺ) بازگو کردم، پیامبر (ﷺ) نیز به دهانش اشاره کرد و فرمود: بنویس، سوگند به ذاتی که نفس من در دست اوست، به جز حق، چیز دیگری از آن خارج نمی شود.
(سنن ابی داود: 3646، مسند امام احمد: 6510)

_ بعد از فتح مکه، پیامبر (ﷺ) خطبه ای را در مورد حرمت و اکرام شهر مکه برای اصحاب ایراد فرمود. سپس مردی بنام ابو مالک که اهل یمن بود، برخاست و گفت: ای پیامبر خدا (این سخنان را) برایم بنویس، پیامبر خدا (ﷺ) فرمود: برای ابو مالک بنویسید.
(صحیح بخاری: 2434، صحیح مسلم: 1355)


کتابت حدیث در عصر اصحاب و تابعین:

یقینا شواهد دالِّ بر کتابت حدیث توسط اصحاب بسیار زیاد است، و نمی توان در این مطلب به همه ی شواهد اشاره کرد، ولی بنابر آماری که عالِم بزرگ هندی؛ "محمد مصطفی الأعظمی" در رساله ی دکترایش که در سال 1966م در دانشگاه کمبریج اخذ نموده و تحت عنوان "دراسات فی الحدیث النبوی و تاریخ تدوینه" منتشر کرده است، می توان گفت که این عالِم بعد از تحقیقات دقیق و جمع آوری دلایل و احادیث، به این نتیجه رسیده است:

_ در میان اصحاب، 52 تن به نحوی احادیث را نوشته اند، که نامشان را ذکر کرده  ، و با دلیل اثبات می کند. تعدادی از این اصحاب یک یا چند حدیث را نوشته اند، تعدادی دیگر نیز حدیث را طی نامه ای به صحابه ای دیگر یا تابعی فرستاده اند، تعدادی هم مانند "عبدالله بن عمرو" و "جابر بن عبدالله" در کتابی مخصوص احادیث را نوشته اند.

_ در میان تابعین، به 53 تن از کبار تابعین اشاره می کند که احادیث را نوشته اند، و برخی ازآنان مانند "محمد بن سیرین" کتابی داشته است که احادیث "ابوهریره" را در آن نوشته است.

_ در میان صغار تابعین نیز به 99 تن اشاره می کند، که احادیث را نوشته اند، مانند امام زهری که یکی از آنهایی بود که در عصر عمر بن عبدالعزیز رسماََ کتابت حدیث را آغاز کرد.

معلوم است که همه ی این شواهد مربوط به قرن اول هجری و اوایل قرن دوم هجری است، و هر کسی که خواهان حقیقت و راستی است می تواند به این کتاب رجوع کند، که با ذکر دلایل تام و کامل به این موضوع پرداخته است. 

پس ادعای قرآنی ها و منکران سنت مبنی بر تاخیر کتابت حدیث، صحت ندارد، بلکه کتابت حدیث از عصر پیامبر (ﷺ) آغاز شده تا اینکه احادیث به صورت رسمی نوشته شده اند و در چهارچوب کتب حدیث، جمع آوری شده اند.



🔘-مؤسسه آستانه

JOin 🔜  @astanaorganization

5/10/2021 5:25:53 PM

دسته بندی نوشته

12