تحقیق محدثین درباره ی راویان حدیث

▪️صفحات طلایی تراث (5)

تحقیق محدثین درباره ی راویان حدیث

تابعی و محدث بزرگ؛ "ابراهیم النخعی" (96هجری قمری) می فرماید: «هر گاه قصد دریافت حدیث را از شیخی داشتیم، درباره ی خوردن و آشامیدنش، برخاست و نشت و رفت و آمدش از او سوال می کردیم، اگر به درستکاری او پی می بردیم، حدیث را از او دریافت می کردیم، و اگر درستکار نبود، نزد او نمی رفتیم [1]. 

همچنین می فرماید: "هنگامی که محدثین برای دریافت علوم نزد کسی می رفتند، به نماز و روزه و چهره اش نگاه می کردند، سپس علم را از او می آموختند [2].

"الحسن بن صالح" که از اتباع تابعین است، می فرماید: "هر گاه که می خواستیم از شخصی حدیث دریافت کنیم، به گونه ای در مورد او سوال می پرسیدیم (و تحقیق می کردیم) تا اینکه به ما می گفتند: می خواهید زنی را به عقد او درآورید؟ [3].

"ابن حبان" در مورد یکی از سفرهایش می گوید که این سفر را فقط به خاطر تحقیق در مورد راویان ضعیف انجام داده و درباره ی "عبدالله بن وهب النسوی" می گوید: «هر کسی این شیخ را نمی شناسد، بجز کسی که در مورد احادیثش تحقیق کند، و من در این سفر در مورد راویان ضعیف و آگاهی بر احوالشان و نوشتن احادیثشان برای شناخت آنان، تحقیق کرده ام». [4]

لذا این حبان این سفر را فقط برای تحقیق در مورد راویان ضعیف و شناخت احادیثشان انجام داده است، تا این احادیث ضعیف با احادیث صحیح قاطی نشوند.

محدثین و علمای جرح و تعدیل با تلاش های بی وقفه و کوشش فراوان اصول این علم عظیم را بنیاد نهادند، و تحقیقات دقیقی را در مورد زندگی و احوال هزاران نفر از راویان، برای تعیین تکلیف حکم احادیث، انجام دادند.
بنابراین از نشانه های عدم انصاف اینست که کسانی تلاش کنند که از مقام این علم عظیم بکاهند و آن را از زمره ی علوم بشمار نیاورند.



➖منابع➖
[1]_ الكامل لابن عدی، دار الكتب العلمیە، 1/260
[2]_ سنن الدارمی 435
[3]_ الكفاية للخطيب، دار ابن الجوزی، 1/253
[4]_ كتاب المجروحین لابن حبان، دار الوعی، 2/43


🔘-مؤسسه آستانه

JOin 🔜  @astanaorganization

5/10/2021 5:37:56 PM

دسته بندی نوشته

12