تأثیرات آیین اسلام بر روی آیین های دیگر

تأثیرات آیین اسلام بر روی آیین های دیگر 

به درازای قرن ها آیین های دیگر بسیار نسبت به آیین اسلام تأثیر پذیر بوده اند ، مخصوصا در مرحله ی قوی بودن اسلام و  مسلمین . در قرن هشتم میلادی تا قرن هفدهم میلادی . 

از بارزترین نمونه ها : 
تأثیر پذیر بودن آیین مسیحیت نسبت به اسلام . 

آیین مسیحیت قبل از قرن دوازدهم هیچ فکریه و نظریه ای در مورد « اعراف» نداشت . باور و اعتقاد نزد مسیحی ها ، تنها باور و اعتقاد بود نسبت به آمدن روز قیامت ، بعد هم رفتن به بهشت یا رفتن به دوزخ تا ابد. 

فکر بودن منزلگاهی میان این دو ، یا فکریه ی اینکه مردمانی برای مدتی معدود داخل آتش شوند وجود نداشت ،و بعدا خداوند بزرگ آنها را عفو کند ، و وارد بهشتی شوند که در آیین مسیحیت وجود دارد . اولین طرز فکر با این شیوه که  در آیین مسیحیت کاسولیک  پیدا شد از جانب کشیش مسیحی ( توماس اکوناس) بود که تا به امروز هم به یکی از بزرگترین کشیش ها و داناترین کشیش مسیحی ها تلقی می شود .که بسیار نسبت به فلسفه های ( ابن رشد ، فارابی ، الکندی و الغزالی .....غیره )  و همچنین نسبت  به دانا و حکیم های دیگر مسلمین تأثیر گذار بود . 

فکریه ی مکان تطهیر «purgatory» که امروزه همه ی مسیحی های اروپا به آن معتقدند ، تنها کلیساي که به آن اعتقاد ندارد «ار تدکس ها » می باشد در حالی که کاسولیک ها و پروتستان ها به آن معتقدند ، و دقیقا همان بخشی است که در اعراف اسلامی موجود است. 

همانطور می بینیم در قرن 15 میلادی « پرو تستان » بسیار نسبت به اسلام تأثیر پذیر بوده است . در آیین مسیحیت این فکریه ی جدید را بنیان گذاری کردند که نباید کاهن یا کشیش میان خدا و بنده حایل گردد. تنها  ابزاری باشد  برای فهمیدن کتاب انجیل . 

همان طور فکریه ی حرام کردن مجسمه ، تصویرشان را از اسلام گرفته اند و وارد آیین مسیحیت کردند . بمانند همان وصیت دوم از دوازده وصیتی که به آن اشاره می کند. 

و همانطور فکریه ی جنگ کردن با کاهن و کشیش و راهبه ها و آن شخصی که این دو مرتبه را با خود می آورد ، از کنترل کردن انسان به اسم داوری میان خدا و مردم و ایستادن بر ضد فساد وارد مسیحیت کردند. 

همان فکر و نظریاتی که اسلام در مورد آنها تأکید می کند از ایستادن بر ضد کاهن ها و قدرت مردان مذهبی، به خاطر این فکریه است که بعدها در اسلام مشخص گردید. 
آن هم رفتن به بهشت به وسیله رحم و مهربانی خداوند است ، نه اعمال خوب انسانها . 

تأثیرات اسلام تنها روی مسیحیت نیست ، بلکه تأثیر بسیار زیادی روی یهودیت نیز گذاشته است . 

مخصوصا « موسی پسر میمون » ، دکتر و فیلسوف یهودی اندلسی، بسیار به اسلام تأثیر پذیر بوده است و تا امروز هم فکریه ها  و نوشته های او نزد یهودی ها به مقدسی نگه داشته می شود . حتی آنها می گویند :" بعد از موسی وجود ندارد تنها موسی نباشد ". یعنی تنها موسی پیامبرشان از موسی پسر میمون نزد آنان بهتر است . 

آیین هندوي هم بسیار نسبت به اسلام تأثیر پذیر بوده است . که آیین « سیک» از آن سر چشمه می گیرد . مانند مسلمانان به یکتا پرستی خداوند معتقدند ، مجسمه پرستیدن را رد می کنند ، اما مثل هندوی به شبیه سازی روح ها و چندین مراسم آیینی مذهبی دیگر و افسانه ها ی هندوي معتقدند . 

در اینجا می بایست در مورد چند گروه اسلامی صحبت کنیم که آیین های دیگر روی آنها تأثیر بسزاي گذاشته است ، برای مثال بعضی از سوفی ها به آیین ( بوداي)  از نظر ربوبیت و طلب نکردن دنیا تأثیر پذیر بوده اند .
آموزش و تعلیم دادن سوفی ها به رقص کردن و تکرار کردن چند کلمه ای تا اینکه شخص مورد نظر بی هوش می گردد.
بعضی از افکار منفی مانند تسلیم شدن و مطیع شدن زیر شعار پذیرفتن و قبول کردن قضا و قدر و همه چیز از قبل نوشته شده و اطاعت کردن حاکم  اطاعت کردن خدا می باشد و تغییر ندادن واقعیت و حق و ایستادن در برابر ظلم و ستم ، جمعی از فکریه ها و نظراتی می باشد که در اروپای مسیحیت فراوان بودند  برای کمک کردن در جهت کنتر کردن کلیسا ، خان های بزرگ ،و کنتر ل کردن ملت های آمریکای جنوبی بعد از تصرف کردن اسپانیا. 

هرچند عقیده ی اسلامی آشکار است در جهت ایستادن در برابر کاهن ها و خود را تسلیم کردن و می خواهد ، بلکه امر می کند به ایستادن در برابر منکرات بوسیله ی دست و زبان و دل . 

تأثیر گذاشتن آیین ها روی همدیگر چیزی مشهور  و خیلی عادی می باشد  زیرا زندگی انسان به آیین و سیاست مؤثر می باشد . و بخش جداي نا پذیر از اندازه ی هر انسان عادی است. 

تأثیر گذاشتن مردم روی همدیگر همه روزه رخ می دهد . تو هم می بایست این فکریه را پخش کنی که خودت به آن اعتقاد داری . به وسیله ی دست و زبان ، یا قلبت، در میان خانه و خانواده ، این هم مرتبه ی خیلی کوچک ایمان می باشد. 

#آستانە_Astana 

@astanaorganization

7/1/2021 10:09:02 AM

دسته بندی نوشته

123