فرمانبرداری از پیامبر ﷺ در بین (رسول) و (نبی)


یکی از دلائل بی اساس منتقدان حدیث و ناقرآنی ها برای رد حدیث این است که در قرآن تنها به اطاعت از  (رسول) امر شده است و در هیچ آیه ای به اطاعت از (نبی) امر نشده است ، بنابر سخن آنان فرماتبرداری تنها برای پیامش است و اطاعت تنها از چیز هایی است که پیامبر ﷺ آن را از قرآن ابلاغ می کند.

برای پاسخ به این شبهه به این دو آیه توجه می کنیم که در آن خداوند متعال هر دوصفت نبی و رسول را با هم به کار می برد:

{الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْررَاةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَررِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِث.} الأعراف: 157.
ترجمه: « و کسانی که از پیامبر درس نخوانده پیروی می کنند ، پیامبری که او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته می یابند، آنان را به معروف امر می کند و از منکر باز می دارد ، پاکیزه ها را برایشان حلال می کند و نا پاکی ها را بر آنان حرام می نماید ... ». 

{قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّـهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمآمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ} الأعراف: 158.
ترجمه: « بگو: ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همگی شما هستم ، آن خدایی که فرمانروای آسمان ها و زمین است، هیچ معبودی به حق جز او نیست ، او زنده می کند و می میراند ، پس به خدا و پیامبرش ایمان بیاورید ، آن پیامبر درس نخوانده ای که به خدا و سخن هایش ایمان دارد ، و از او پیروی کنید تا هدایت شوید ».

خداوند متعال در هر دو آیه مذکور نه تنها تفاوتی میان (رسول) و (نبی) نگذاشته است و پیامبرش را با هر دو صفت معرفی نکرده است ، بلکه در هر دو آیه به اتباع و پیروی از رسول و نبی امر شده است . 
در آیه اول ( یتبعون : پیروی می کنند) و در آیه دوم (اتبعوا : پیروی کنید) آمد است و معلوم است که اتباع و پیروی از اطاعت و فرمانبرداری گسترده تر است ، به این معنا که همان پیامبری که رسول و نبی است از او اطاعت و فرمانبرداری شود و همزمان از او پیروی و تبعیت شود .

به جز این موارد در آیه اول آشکارا دیده می شود که خداوند حق تحلیل(حلال کردن) وتحریم(حرام کردن) را به پیامبر (رسول) و (نبی ) اش داده است ، در اینجا که می فرماید: وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِث . ترجمه : « پاکیزه ها را برایشان حلال می کند و نا پاکی ها را بر آنان حرام می نماید » 

همه این موارد به ما می گوید : که فرمانبرداری و پیروی از پیامبرﷺ در زمان حیاتشان و پس از وفاتشان واجب است .
#موسسه_آستانه

 

8/13/2020 8:25:35 PM

دسته بندی نوشته ی کوتاه

1