اوستا چگونه تغییر داده شد؟

اوستا چگونه تغییر داده شد؟

اوستا کتاب آیینی دین زرتشت است، این آیین نزدیک به 3000سال به درازا کشید و همین باعث شد که این کتاب در زمان‌های مختلف دچار نابودی و تحریف گردد، مخصوصا در زمان حملهٔ مقدونی‌ها، که به رهبری اسکندر پسرِ شاه فلیپ که در سال 330میلادی به طور کامل به امپراطوری هخامنشی (که رهبری فارس‌ها و زرتشتی‌ها را در دست داشتند) پایان داد. به همین خاطر است که کتاب مقدس این آیین در کتابخانهٔ امپراطوری واقع در تخت جمشید امروز و پاسارگاد کهن محافظت می‌شد.
اما همزمان با این حمله، این کتاب در ایران کهن از بین می‌رود، و هیچ‌چیز با ارزشی از آن باقی نمی‌ماند.

بعد از آن هم برای جمع‌کردن کتاب اوستا هیچ تلاشی نشده است تا زمان پادشاه اشکان «بَلاش اول» که در میان سال‌های 51-75میلادی به قدرت می‌رسد و برای جمع‌کردن اوستا تلاش می‌کند، آن هم به دلیل مُغ «زاد سپیام» اما به‌قول تاریخ‌نگار مشهور ایرانی «حسن پیرنیا» نتیجهٔ تلاشش مشخص نیست و معلوم نیست که تلاشش برای جمع‌کردن اوستا موفق بوده است یا خیر؟!

به همین منوال تلاش برای جمع‌کردن اوستا ادامه می‌یابد تا زمان کودتای خانوادهٔ ساسانی به فرماندهی «اردشیر پسر بابک» که در جنوب ایران بر ضد امپراطوری اشکانی و «اردوان پنجم» شروع به فعالیت کرد. این فعالیت‌ها نیز با حمایت مردان آیینی زرتشتی بود که خود خانوادهٔ اجدادی اردشیر نیز نگهبان آتشکدهٔ استخر در اقلیم فارس بودند.
آن‌ها در سال 224میلادی به‌طور کامل امپراطوری را شکست دادند و خودشان سردار و فرماندهٔ آریایی ها شدند. از این پس شروع به تحمیل و گسترش آیین زرتشتی کردند.
به همین خاطر اوستا در این زمان، که مصادف است با 556سال بعد از نابودی‌اش، دوباره نوشته شد و چندین مفاهیم دیگر به آن افزودند و بدین ترتیب به‌هیچ‌وجه به‌مانند اولش باقی نماند، این کار نیز با رهبری موبد موبدان «تَنسور» بود. دولت‌مردان و عالمان زرتشتی می‌دانستند که این کتاب عبارت اشتباه و کم و کاست زیادی دارد. بنابراین «شاپور پسر تَنسور» در زمان فرمانروایی‌اش (240-277میلادی) به‌نوشتن برخی از علوم ستاره‌شناسی و پزشکی ترجمه‌شده از گریکی و هندوها فرمان داد.

اما این نیز مشکل این کتاب را حل نکرد! بلکه ادامه داشت تا کار رسید به جایی که باری دیگر «شاپور دوم پسر هرمز دوم» در زمان امپراطوری‌اش (309-379میلادی)، «آزر مهر اسپندان» موبد موبدان را به عنوان مسئول گروهی روحانی تعیین کرد تا دوباره اوستا نوشته شود و تجدید گردد.

پس از این موضوع برایمان روشن میگردد که این  کتاب اوستای کنونی که مراکز زرتشتی برای آن تبلیغ می کنند، به هیچ وجه آن کتاب اوستا نیست که از زرتشت به دست بشریت رسید.

منابع:
1.هامنو ایوب هورامی، جهان زرتشتیت- صفحه اول "برگشتن به تاریخ"، دست نوشته.

2.آرتور کریستنسین، ایران زمان ساسانی ها،
مترجم: صلاح الدین آشتی، چاپ2006 چاپ خانه شوان، سلیمانی.

3.دکتر علی شریعتی، آیین زرتشتی، مترجم: شهرام رشید قادر، چاپ اول،2005 ، چاپ خانه ی پرورده، هولیر.

4.هلبست علی محمد امین، آیا زرتشت اینگونه گفت؟!،
چاپ 2016

5.هورامان ایوب کیخان رستم، دست نوشته

#آستانە_Astana

@astanaorganization

7/15/2021 4:14:16 PM

دسته بندی نوشته

123