چگونه می‌توانیم در این شرایط عید را جشن بگیریم؟

عید فطر و عید قربان اغلب اوقات مصادف با آزار و اذیت مسلمانان در یکی از کشورهای جهان است. از این رو، بسیاری از مسلمانان در کشورهای دیگر می‌پرسند: «چگونه می‌توانیم در این شرایط عید را جشن بگیریم؟" ما هم می‌گوییم: "شاد باشید، بلکه خوشحالی خود را با عید نشان دهید».

زیرا پروردگاری که ما را به توجه به رنج و مصائب مسلمین امر فرموده، همان پروردگاری است که ما را به خوشحالی از عبادت خود امر فرموده است. خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾ [البقرة: ١٨٥]، یعنی: «تا [بتوانید روزه‌ی ماه رمضان را] کامل کنید و الله برای آن‌که شما را هدایت کرده است، به بزرگی یاد کنید؛ باشد که شکر گذارید».

همچنین می‌فرماید: ﴿قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ﴾ [يونس: ٥٨]، یعنی: «بگو: باید به بخشش و رحمت الله شادمان شوند که این [نعمت] از آن‌چه می‌اندوزند بهتر است.»

اعیاد، جشن و ابراز شادی است در مقابل عبادت‌ها، و فضل و ثوابی که از خداوند انتظار داریم، حال روزه‌ی ماه مبارک رمضان باشد یا عبادت ده روزِ (ذي‌الحجة).

شادی عید را از قهر کسانی که می‌خواهند آن را از ما بگیرند ابراز کنید، خشمگین کردن دشمنان اسلام در چارچوب اعمال نیک قرار دارد: ﴿وَلَا يَطَـُٔونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ ٱلْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِۦ عَمَلٌ صَـٰلِحٌ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ ٱلْمُحْسِنِينَ﴾ [التوبة: ١٢٠]، یعنی: «و در هیچ مکانی که کافران را به خشم می‌آورد قدم نمی‌گذارند و به دشمن هیچ [گزند و] دستبردی نمی‌رسانند، مگر این‌که به [پاداش] آن، کاری شایسته برای آنان [در نامه‌های اعمالشان] ثبت می‌شود. به راستی که الله پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌گرداند».

برگرفته از کتاب: بشائر
نویسنده: دکتر ایاد قنیبی

6/24/2024 1:47:37 AM

دسته بندی نوشته