منشأ و تاریخچه‌ی روز ولنتاین

از 13 تا 15 فوریه، رومی‌ها لوپرکالیا (ولنتاین) را جشن می‌گرفتند. مردان بز و سگ را قربانی می‌کردند، سپس پوستشان را می‌کندند و از آن شلاق می‌ساختند و زنان را با آن می‌زدند! رومی‌ها مست و برهنه این کار را انجام می‌دادند.

پروفسور نوئل لنسکی، استاد دین در دانشگاه ییل، می‌گوید: «زنان جوان برای ضرب‌وشتم توسط مردان به صف می‌‌شدند». او همچنین افزود: «این افراد معتقد بودند که این ضرب‌و‌شتم باعث بارور شدن زنان می‌شود».

در این شب مردها نیز نام خود را در کوزه‌ای می‌گذاشتند و نام‌ها را به قید قرعه بیرون می‌آوردند، هر قرعه‌کشی شامل یک زن جوان بود و هر مردی یک زن را به قید قرعه می‌گرفت تا شب را با شراب و خوش‌گذرانی با این زن جوان بگذراند!

رومیان باستان مسئول اصلی این روز به اصطلاح روز عشق هستند. امپراتور کلودیوس دوم، دو مرد با نام‌های «ولنتاین» را در 14 فوریه قرن سوم اعدام کرد. مرگ این دو مرد توسط کشیشان کاتولیک شهید خوانده شد و به همین مناسبت این روز را روز ولنتاین نامیدند. بعدها، پاپ گیلاکیوس اول، در قرن پنجم، دو جشن لوپرکالیا و روز ولنتاین را با هم ترکیب کرد.

چرا این کار را کرد؟ برای پنهان‌سازی جشن یهودیان!

پروفسور لنسکی همچنین می‌گوید: «مستی رو به افزایش رفت، زیرا بیشتر از آن لذت می‌بردند، اما مسیحیان مانند یهودیان نبودند که لوپرکالیا را بدون لباس جشن می‌گرفتند، بلکه لباس می‌پوشیدند، اما این روز همچنان به‌عنوان روز باروری زنان و عشق‌بازی باقی ماند».

البته جشن‌های دیگری با روز ولنتاین آمیخته شد زیرا از لحاظ معنایی به هم نزدیک بودند، بنابراین این روز همچنین ادامه یافت تا این‌که بعدها چاسر و شکسپیر شروع به رمانتیک کردن موضوع کردند و در بریتانیا و اروپا رایج شد و بعداً از طریق کارت‌های پستال در جهان گسترش یافت.

اکنون این روز بسیار فراگیر شده است، زیرا نظام مادی‌گرایی و سرمایه‌داری بر جهان مسلط است، این امر باعث توسعه‌ بیشتر موضوع شده و سرمایه‌داران از سرمایه‌دارترینِ مردم تا مردم عادی و به ویژه زنان را به بهانه‌ی روز عشق فریب می‌دهند. زنان در غرب دچار شوک بزرگی شده‌اند و برای حفظ اندک ارزش انسانی‌شان، با این روزها روحیه‌ی خود را بالا می‌برند!

به لحاظ درآمد، روز ولنتاین یا لوپرکالیا چقدر درآمد دارد؟
در این آمار ما فقط ایالات متحده را پوشش می‌دهیم، زیرا هیچ آمار واقعی جهانی وجود ندارد.

در آمریکا از سال 2020 تا 2023، فقط در این روز حدود 90 میلیارد دلار هزینه شده است!  همچنین طبق گزارش یونیسف، روزانه 22 هزار کودک بر اثر فقر، جان خود را از دست می‌دهند! تقریباً نیمی از جمعیت جهان نیز با 3 دلار بیشتر یا کمتر در روز برای هر نفر زندگی می‌کنند.

در پایان می‌خواهم این سؤال را از مردم فهیم و دارای عقل سلیم بپرسم که اگر این پول هنگفت به مردم جهان داده شود، آیا فقیری بر روی زمین پیدا می‌شود؟

منبع:
1. https://www.npr.org/2011/02/14/133693152/the-dark-origins-of-valentines-day
2. https://www.globalissues.org/article/26/poverty-facts-and-stats#src4
3. https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2018/10/17/nearly-half-the-world-lives-on-less-than-550-a-day
4. https://talkbusiness.net/2024/02/valentines-day-spending-estimated-to-total-25-8-billion/
5. https://www.zeebiz.com/economy-infra/news-valentines-day-2023-decoding-the-business-of-love-on-v-day-and-its-role-in-the-economy-fnp-archies-gallery-flipkart-american-express-222033
6. https://nrf.com/media-center/press-releases/americans-spend-239-billion-valentines-day-year

2/14/2024 7:23:40 PM

دسته بندی نوشته