به‌ مناسبت (8/3) روز جهانی زن - سلسلەی اول

بدیهی است پس از ظهور اسلام، تاکید کامل بر تغییرات اخلاقی و رفتاری بود، در این راستا تلاش بسیار جدی برای تغییر وضعیت زنان پیش از اسلام نمود تا شرایط آنان را به وضعیت کاملاً متفاوتی تغییر دهد، بنابراین در سیاق احادیث ایشان می‌بینیم که تغییرات بسیار خوبی در مورد زنان ایجاد کرده است تا بتوانند دوباره به عنوان یک شخصیت مجزا ظاهر شوند.

در این مجموعه، هر بار حدیثی در مورد هویتی که اسلام به زنان بخشید و به آن‌ها نشان داد که شما مورد احترام هستید و از جمله‌ی کسانی نیستید که قبل از اسلام اهمیتی برای شما قائل نبودند.

در این باره، حدیثی از رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم وجود دارد که فرموده است: (نهی رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم أن یطرق الرجل أهله لیلا، أو یخونهم، أو یلتمس عثراتهم.) [رواه جابر بن عبدالله، صحیح سنن الدارمي ج2، رقم: 2681، تحقیق: الشیخ محمد صبحي بن حسن حلاق.] 

یعنی: «پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم مردی که شب هنگام از سفر بازمی‌گردد را از بازگشت به نزد خانواده‌اش منع کرده است (که مبادا بترسد)، یا آن‌ها را به خیانت متهم کند، یا به آن‌ها سوءظن پیدا کند و یا اینکه به دنبال اشتباهات و عیوبشان بگردد».

این حدیث حامل یک پیام مهم و زیبا است و به ما می‌گوید که یک مرد باید به احساسات خانواده‌اش احترام بگذارد و هرگاه که شب شد اجازه ندارد شب‌ هنگام به خانه بگردد، از آنجا که ممکن است آن‌ها آمادگی نداشته باشند، یا دچار ترس و وحشت شوند، بنابراین او باید از قبل دقت کند که چگونه و در چه زمانی خانواده‌ی خود را ببیند. همچنین مخالف این است که مرد با خانواده‌اش بطور ناشایست و ناعادلانه رفتار کند، و از جهت دیگر او را از انجام برخی رفتارها منع می‌کند، که عبارتند از:

- آن‌ها را به خیانت متهم نکند.
- نسبت به آن‌ها سوءظن نداشته باشد.
- به دنبال اشتباهات و کاستی‌های آن‌ها نباشد.

بدیهی است که هر انسانی دارای مجموعه‌ای خصلت است که منحصر به خود اوست. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم به مردان آموخته است که به دنبال خصلت‌های منحصر به فرد خانواده‌ی خود نباشند و آن‌ها را فاش نکنند حتی به کسانی‌ که از نزدیکانشان هستند.

ایشان همچنین در برابر گمان بد مرد نسبت به خانواده‌اش موضع گرفته است، واضح است که مسئله‌ی غیرت در هر انسانی وجود دارد، اما زمانی که تبدیل به سوءظن شد، بخشی از یک مشکل روانی می‌شود که منجر به ناراحتی و بیزاری طرف مقابلش می‌شود، بنابراین همراه با این موضوع در مورد اتهام به خیانت نیز صحبت کرده است، زیرا این دیدگاه اغلب به‌خاطر سوءظن بیش از حد ناشی می‌شود.

این موضوع بیانگر اینست که دین مقدس اسلام تا چه حد به عمق درون هر دو جنس نفوذ کرده است و چگونه به مردان می‌آموزد که با خانواده‌های خود خوب رفتار کنند.

پس در نزد ما با باز کردن هر صفحه از قرآن کریم و احادیث پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم، 8 مارس است.

 

3/12/2024 3:57:55 PM

دسته بندی نوشته