به مناسبت (8/3) روز جهانی زن - سلسلەی دوم

به مناسبت (۸/۳) روز جهانی زن - سلسلەی دوم

پیامبر اکرم (ﷺ) همواره در روایات خود سعی داشته تصویری زیبا از همسرداری را به ما نشان دهد و نیز به ما بگوید که هر کار زیبا و نیکی که انسان برای خانواده و همسر خود انجام می‌دهد، برای او ثواب محسوب می‌شود. ازاین‌رو بسیار تأکید داشت که مرد باید با همسرش بهترین رفتار را داشته باشد، همچنین تأکید داشت که مردان باید به دیگر جوانب زندگی خود توجه کنند و از آن‌ها غفلت نکنند، مثلاً می‌فرماید: (إذا أَنْفَقَ الرجلُ على أهله نَفَقَةً يَحْتَسِبُهَا فهي له صَدَقَةٌ.) [متفق علیه] یعنی: «هرگاه مرد (مسلمان) به نیت اجر و پاداش بر اهل و خانوادهٔ خود انفاق کند، نفقهٔ او صدقه محسوب می‌شود».

یعنی پیامبر اکرم (ﷺ) مردان را این‌گونه آموخته است که تمام تلاش خود را به کار گیرند تا برای همسران و فرزندان خود به بهترین نحو انفاق کنند و این کار را یک وظیفهٔ اساسی بدانند و در آن کوتاهی نکند، درعین‌حال به مردان گفته است که آن‌ها از این کارشان ثواب می‌گیرند که این خود یک تشویق معنوی برای آن‌هاست.

بنابراین ایجاد یک زندگی پرثمر و خوب برای زنان و کودکان در اسلام یکی از وظایف اساسی مردان است و مردان اجازه ندارند که از این مسئولیت کوتاهی کنند.

3/12/2024 4:03:05 PM

دسته بندی نوشته